Lugojul va beneficia de o extindere semnificativă a infrastructurii pentru biciclete, cu o rețea de piste de peste 25 de kilometri. Aceste piste vor lega cartierele rezidențiale, zonele industriale și centrul orașului, facilitând accesul către școli și alte instituții importante, anunță ADR Vest.
În curând, locuitorii vor putea traversa orașul în doar zece minute cu bicicleta, grație noilor trasee. Ieri, pe 20 august 2024, reprezentanții Agenției pentru Dezvoltare Regională Vest și ai Primăriei Lugoj au semnat un contract de finanțare prin Programul Regional Vest 2021-2027 pentru a implementa această rețea interconectată de piste. Proiectul urmărește să schimbe modul în care lugojenii se deplasează zilnic, încurajând utilizarea bicicletei în detrimentul mașinilor personale, în condiții de siguranță. În prezent, doar 12% dintre locuitorii orașului folosesc bicicleta ca principal mijloc de transport.
Noile piste de biciclete vor acoperi întregul oraș și vor rezolva aceste probleme. De asemenea, Lugojul va introduce, pentru prima dată, un sistem de bike-sharing, cu două stații de închiriere a bicicletelor, una situată în apropierea Universității și cealaltă în Parcul Gării. Se estimează că numărul utilizatorilor de piste pentru biciclete va crește cu peste 37% la un an de la finalizarea proiectului.
Proiectul prevede, de asemenea, crearea unor zone pietonale pe străzile Al. Mocioni și Horia, unde va fi amenajat un spațiu shared-space, destinat în principal pietonilor și bicicliștilor. De-a lungul acestor trasee vor fi plantați arbori și plante perene, îmbunătățind astfel mediul urban.
„Orașele au nevoie de mai multe opțiuni pentru a reduce dependența de autoturismele personale. Prin Programul Regional Vest sunt disponibile peste 157 de milioane de euro pentru investiții în îmbunătățirea transportului public și promovarea modurilor de transport ecologice. Aceste investiții sunt esențiale pentru Regiunea Vest, deoarece ajută la decongestionarea traficului și la reducerea poluării urbane. Transportul nemotorizat și activ poate transforma orașele, dar, pentru ca fondurile să fie utilizate eficient și pentru a încuraja utilizarea pistelor de biciclete, traseele trebuie să fie bine planificate, coerente și să ofere rute utile, cum ar fi cele către școli, centru, dar și către zonele periferice ale orașului. Este de asemenea important ca pistele să fie separate de traficul auto și pietonal, pentru a asigura siguranța utilizatorilor
”, a declarat Sorin Maxim, directorul general al ADR Vest.
8,7 milioane de euro vor fi investiți în proiect, din care 5,3 milioane de euro reprezintă contribuția Uniunii Europene. Termenul de finalizare este ianuarie 2027.