După expozițiile din cadrul evenimentelor Capitalei Culturale Europene, anul 2024 aduce o nouă explorare artistică pe scena culturală timișoreană. Expoziția intitulată „Paula Modersohn-Becker și colegii ei artiști din Worpswede: Desene și grafică 1895 – 1906″ va fi prezentată la Timișoara între 20 martie și 21 aprilie 2024, punând în lumină lucrările semnate de Paula Modersohn-Becker (1876-1907) și ale altor artiști din cercul ei de la Worpswede, aproape de orașul Bremen.

Operele coloniei de artiști, compusă din Otto Modersohn, Fritz Mackensen, Hans am Ende, Fritz Overbeck, Heinrich Vogeler, și în special ale Paulei Modersohn-Becker, sunt un simbol al unei perioade de cotitură din istoria artei, în care noi forme de exprimare artistică sunt căutate în mod asiduu. De altfel, începutul secolului XX este o perioadă de schimbări majore și în societate, mai ales în ceea ce privește lupta femeilor pentru emancipare (femeile primesc dreptul de vot în Germania în 1918; în România abia în 1938).

Concepută ca expoziție itinerantă de curatorul Wulf Herzogenrath pentru ifa (Institut für Auslandsbeziehungen), expoziția ”Paula Modersohn-Becker şi colonia de artişti din Worpswede. Desene și grafică 1895 – 1906” va fi configurată și contextualizată în spațiile Muzeului Național de Artă Timișoara de curatoarele Andreea Foanene și Teodora Talhoș.

Lucrările expuse oglindesc legăturile strânse din interiorul coloniei de artiști de la Worpswede, un loc pitoresc din nordul Germaniei, marcat de o geografie dificilă și de un climat neprietenos. Artiștii care au trăit și lucrat împreună acolo au dezvoltat relații simbiotice, prin care s-au susținut și inspirat reciproc. Trecerea dintre secole a creat un moment de tranziție și în artă: mai multe curente iau naștere sau se transformă radical (Impresionism, Art Nouveau, Expresionism), multe dintre aceste schimbări fiind vizibile în lucrările din expoziție.

Din întreaga constelație artistică de la Worpswede, Paula Modersohn-Becker se remarcă prin avangardismul său, fiind singura care s-a îndreptat cu adevărat spre modernism. Inspirată de Van Gogh și Cezanne, artista dă dovadă de o iscusință aparte când vine vorba de utilizarea culorii, folosind o pensulație atipică, marcantă. Iese în evidență și prin sensibilitatea acută în observarea lumii din jurul ei: a ales să portretizeze mai ales oameni simpli, apăsați de greutățile vieții, atemporali. S-a concentrat în special pe surprinderea femeilor, a feminității realiste, și a copiilor, teme care nu se regăseau des la vremea aceea în artă.

„Pentru că opera ei rămâne încă prea puțin cunoscută în România, această expoziție dorește să crească și aici vizibilitatea ei și a artiștilor din Worpswede. Totodată, trebuie subliniată actualitatea incredibilă a acestei artiste, care a sfidat normele vremii, arătând o perspectivă sinceră asupra feminității și dând dovadă de o determinare aparte într-o societate patriarhală, plină de constrângeri – temă ce rămâne la fel de actuală și 120 de ani mai târziu”. – spune Teodora Talhoș, coordonatoarea biroului regional din Timișoara al Institutului German pentru Relații Culturale Externe (ifa) și co-curatoare a expoziției.

Discreditată și defăimată de naziști, artista a devenit una dintre cele mai reprezentative figuri ale modernismului. A fost o pionieră a expresionismului și prima artistă din lume căreia i s-a dedicat un întreg muzeu – Paula Modersohn-Becker Museum în Bremen, Germania (fondat în 1927). Deși a trăit doar 31 de ani, a lăsat lumii o moștenire artistică de peste 700 de picturi și aproximativ 1000 de desene și gravuri. În timpul vieții a vândut doar cinci lucrări. Valoarea creației și importanța ei pentru evoluția artei în secolul XX i-au fost recunoscute abia post mortem. Stilul ei distinct și subiectele îndrăznețe au declarat-o artistă de frunte a generației ei.

În viața personală, atât de strâns legată de cea profesională, Paula Modersohn-Becker a căutat mereu momente de libertate. A sfidat normele societății, fiind profund critică vizavi de (propria) căsătorie, punând cariera și împlinirea ca artistă pe primul plan, într-o perioadă în care era greu de conceput ca femeia să aibă și un alt rol decât cel de casnică și mamă. Din păcate, viața i-a fost curmată brusc, la doar 31 de ani, în urma unei complicații la nașterea unicei sale fiice, Mathilde (Tillie).

„Fotografiile, desenele, ilustrațiile sau cărțile prezente în expoziție sunt lucrări ce redau climatul artistic european care a generat întâlniri esențiale, dar și traiecte personale de o mare amploare și complexitate. Expoziția celebrează prezența marcantă a artistei Paula Modersohn-Becker și subliniază un context cultural mai larg, aducând în lumină comunitatea artistică de la Worpswede. În acest context muzeal favorabil, expoziția „Paula Modersohn-Becker şi colonia de artişti din Worpswede”/ „Paula Modersohn-Becker und die Worpsweder (1895-1906)” devine o ocazie de a cunoaște și integra noi teritorii culturale, oferind ocazia de a înțelege și de a contextualiza opere din colecțiile permanente ale muzeului, create în perioade similare”, subliniază Dr. Andreea Foanene, muzeografă MNArT, artistă și co-curatoare a expoziției.