Partidul Național Liberal Timiș refuză să-și dea acordul pentru accesarea unui credit de 30 de milioane de euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), propus de Primăria Timișoara. Fondurile ar urma să fie folosite pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile din proiectele de regenerare urbană din zona Piața Traian și pentru retehnologizarea rețelei de termoficare. Liderii liberali susțin că împrumutul ar presupune costuri mari și riscuri financiare pentru oraș pe termen lung.
Conform proiectului de hotărâre ce urmează să fie dezbătut în următoarea ședință a Consiliului Local, Primăria Timișoara intenționează să acceseze un împrumut de 30 de milioane de euro de la BERD. Banii ar fi destinați cofinanțării cheltuielilor neeligibile din proiectele de regenerare urbană în zona Piața Traian și retehnologizării rețelei de termoficare. Creditul ar avea o dobândă variabilă, calculată pe baza ratei Euribor la șase luni, plus o marjă de 1,15% pe an, cu o perioadă de rambursare de 15 ani.
Marilen Pirtea, președintele interimar al PNL Timiș, a explicat că liberalii nu sunt de acord cu această soluție de finanțare. Într-o postare pe Facebook, acesta a afirmat că administrația locală ar trebui să identifice alte modalități de asigurare a cofinanțărilor, fără să recurgă la împrumuturi care generează dobânzi semnificative.
„Explicațiile oferite de Primăria Timișoara privind necesitatea creditului nu sunt suficiente pentru a justifica o astfel de decizie. Împrumutul ar putea împovăra administrațiile viitoare cu datorii considerabile, pe o perioadă de 15 ani”, a declarat Marilen Pirtea.
Liderul PNL Timiș a mai subliniat că nu există o clarificare detaliată cu privire la valoarea exactă a cheltuielilor neeligibile ce ar urma să fie acoperite și nici o estimare clară a dobânzilor totale.
Primăria Timișoara a mai accesat finanțări externe prin BERD, începând cu 2021, pentru cofinanțarea unor proiecte majore de infrastructură. Printre acestea se numără lucrările de modernizare a Căii Bogdăneștilor și achiziția de tramvaie și autobuze electrice. Acordul inițial, de 20,3 milioane de euro, a fost extins în 2023 cu încă aproximativ 15 milioane de euro.